Увещания о нравах человеческих и благом житии
- Не сут словеснии изучившийся наукам и
книгам древних мудрецов, но словесную имущии душу и могущии разсуждати что ест
добро и что ест зло, и лукавых и душевредных убегающии...
- Словесный человек единому тщится – повиноватися
и угождати Богу... Безместно бо врачам благодарити, Богу же о мнимах нам
скорбех не благодарити и не разумети яко вся достодолжно и в ползу нам по
промыслу его бывают... Сего
не мыслят безумнии душею; не помышляют бо, яко вся добре и достодолжно бывают в
ползу нашу, да возсияют добродетели и увенчаемся от Бога. (1-3)
- ...Ведая, яко добродетелное и богоугодное
житие лучше ест богатства: сему твердо поучаяся и сие в памяти содержя, не
возстенеши, не возрыдаеши, не укориши никогоже, но о всем будеши благодарити
Богу, видя хуждших себя и в слове, и богатстве утверждающихся.
- Словесный человек самаго себя
разсматривая, изкушает подобающая и полезная себе: и что собствено ест душе и полезно,
и что чуждо ея. И тако убегает повреждающих душу, яко чуждых и отлучающих его
от безсмертия.
- От самопроизволныя же похоти нашея смерт
усиливается и пребываем во тме жития греховнаго: прелщаеми, не познающе самих
себе.
- Общий бо ум ест мирский и превратный,
помышления подающий благая и злая, пременяющийся естеством... Боголюбивый же ум
мстител ест злобы, самопроизволно бывающия в людех от лености (4-7)
- Ненаказании и невежды смешным делом
почитают науки и не желают оным внимати; понеже обличается их ненаказаност. И
желают всем подобными себе быти... тщатся да будут все хуждшии их, невинност
себе от множества зол снискати мняще. Погибает и смущается безсилная душа от
злобы имущия в себе блуд, гордост, ненасытимост, гняв, продерзост, завист, лож,
печал, укорение, неведение... забвение Бога. Сими и сим подобными мучится
окаяная душа отлучающая себя от Бога.
- Якоже художники, живописци и
болванодели, от самых дел показуют они добродетелное и боголюбезное житие; и
якоже сетии, сице всех лукавых сластей отвращаются (8-12)
- Человек глаголется или словесный, или
исправитися хотящий. Неисправленый бо не человеком нарицается: яко сие не
человеческое ест дело, и бегати подобает таковых. Живущым бо со злобою не лет
ест в числе безсмертных быти когдалибо...
Словесност нам поистине соприсутствуя, достойными нас творит да именуемся человеки... Да познает убо умный человек себе самаго безсмертным и да возненавидит всякую срамную похот, виною смерти бывающую людем (13-14).
Словесност нам поистине соприсутствуя, достойными нас творит да именуемся человеки... Да познает убо умный человек себе самаго безсмертным и да возненавидит всякую срамную похот, виною смерти бывающую людем (13-14).
...яко люди воистину словесны есмы душею, а не изображением тела...
Якоже кормчие к цели корабл управляют.. тако и добродетелному житию
ревнующии прилежно да разсматривают, что подобает им творити и чего убегати...
Свободными да мнятся ти, не по состоянию свободные, но житием и нравами
свободные... не... невоздержных: раби бо сут страстей вещественных.
Свобода же и благополучие души ест искреняя чистота и привременых презрение
(15-18).
Знамение словесныя и добродетелныя души ест взор, поступка, глас, смех,
обхождение и разговоры... боголюбивый бо ум сый вратар трезвый, заключает вход
злым и срамным помышлениям.
Вся же тщанием и навыкновением постоянным исправляет человек имущий желание
нестремящееся к злым сластем.
Словесным людем не подобает многим беседам внимати, но полезным, ими же
управляет воля Божия (19-24).
Подобает... избыти от многомислия о себе и всякия тщетныя и ложныя славы...
Ни единыя же нест ползы учитися наукам, аще не будет благоугоднаго и
Богоугоднаго жития души: вина же всех зол заблуждение, прелест и неведение
Бога.
Ищущий бо Бога обретает Его, побеждая похот во всем, от молитвы не
отступая: таковый бо бесов не боится
Темже учиненых нами грехов да не поставляем виною николиже рождение или
другаго некоего, но самих себе...
Человек бо ведущий Бога, ест благий: аще же кто нест благ, сей ничтоже
вест, ниже увестся когдалибо. Зане способ уразумети Бога, ест благост (25-29).
*
"Добротолюбие". Москва, 1793
(превод Паисий Величковски)
Няма коментари:
Публикуване на коментар