tag:blogger.com,1999:blog-1504440041605465275.post4878373643514707129..comments2008-02-07T04:56:39.333-08:00Comments on апостол Павел "до Римляни" (и други записки): 1: 16-23Николай Гочевhttp://www.blogger.com/profile/09675790233434304066noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-1504440041605465275.post-59999308036047135972008-02-07T04:56:00.000-08:002008-02-07T04:56:00.000-08:00Ето и мястото в Синтаксиса, където се изяснява кон...Ето и мястото в Синтаксиса, където се изяснява концепцията: 2.1.5 “Безвременната употреба на времената (timless use of tenses) е запазена за случаи, в които въпрос за връзката с времето просто не съществува. Описаното събитие е разглеждано като стоящо извън интереса за времето (outside of temporal considerations). Например, тази употреба е осбено честа при тези изявления, които са част от богословско или математическо твърдение (propositions). И понеже глаголния аспект (verbal aspect) не е категория, обвързана с времето, би могло да се разисква, че всяка употреба на гръцкия глагол е безвременна (timless), след като употребата на глаголната форма само по себе си не конкретизира нищо по отношение на времето, когато действието е извършено. Въпреки истинността на това твърдение и понеже в много случаи (contexts) съществуват различни индикации относно времето, по-добре е да запазим настоящата категория за специфични случаи, в които е явно, че авторът не се занимава с времето на случване (where time is seen not to be an issue).», p. 33Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/06297478091511071811noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1504440041605465275.post-4745267052608090722008-02-07T04:50:00.000-08:002008-02-07T04:50:00.000-08:00Следната бележка за синтаксиса на аориста на глаго...Следната бележка за синтаксиса на аориста на глаголите от 18-25 ст. Според Porter, Stanley E. (Idioms of the Greek New Testament, Sheffield Academic Press, p. 39) тези аористи са пример за aorist for timless action (аорист за действие извън времето). Той казва следнот: «Безвремения аорист (timeless aorist) бе дефииниран по рано (2.1.5 ). Този аорсит се появява често в притчи. Богословските пасажи, които развиват една концепция в поредица от доводи или идеи (Sustained theological passages) са също пример за тази употреба. Рим. 1:19-25: efanerwsen… edoxasan… hucaristhsan… emataiwqhsan… eskotisqh... emwranqhsan… hllaxan … paredwken… methllaxan… esebasqhsan… elatreusan… ([Бог] го разкри / изяви... прославиха … благодариха… стнаха безразсъдни… бе обзето от мрак… изгубиха разум.. замениха…) След началото на този откъс (с. 18) с емфатично безвремено сегашно време (ajpokalu/ptetai), Павел продължава с глаголи в аорист, като така конкретизира детайли от човешкото покваряване (human perversion)…. Като отделни примери трябва също да бъдат разглеждани и Мк. 1:11… Лк 7:35…» (Венци)Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/06297478091511071811noreply@blogger.com